#1 – Idè og produkt

Verdien av en idè ligger i å sette den ut i live

Selv om Thomas Edison nok har rett er det mer enn bare det å ha en idè som ligger bak det å ha et fantastisk serveringssted. Uansett om du har tenkt til å åpne en restaurant, cafè eller en pub så krever det hard jobbing og nøye planlegging – ofte over måneder og år.

Vi anbefaler derfor alle å lage en forretningsplan slik at dine ideer, planer, forutsetninger, visjoner m.m. blir tydeliggjort og nedtegnet skriftlig. Dette vil hjelpe deg både i forbindelse med de mål du setter deg, men også opp mot andre aktører som du er nødt til å ha med på laget slik som banker, investorer, ansatte, styremedlemmer osv. For mer tips rundt forretningsplanen kan du lese vårt innlegg her.

Alle store ting starter med en idè, og din idè og ditt produkt er utgangspunktet for resten av din forretningsplan. Det viktigste spørsmålet innledningsvis er: hva er det du ønsker å tilby dine kunder?

HVA ER DITT PRODUKT?

En del vil nok stusse når vi bruker ordet “produkt” om ideèn du sitter inne med, men jo tidligere du ser helheten i det du ønsker å tilby dine kunder, altså det totale “produktet” kan du sies å ha en realistisk tilnærming til hva som kreves av deg.

Hva du ønsker å tilby dine kunder dreier seg altså ikke bare om det åpenbare, nemlig hva du har tenkt å servere? Nei, spørsmålet er mye større enn det:

  • Hva vil være din rolle på serveringsstedet?
  • Har du partnere?
  • Hvem håndterer det administrative?
  • Skal du ha ansatte?
  • Hvilket konsept ønsker du?
  • Hva ønsker du å servere som forretter, hovedretter og dessert?
  • Hvor mange forretter, hovedretter og desserter tenker du å ha på menyen?
  • Hva er kostnadene for å lage hver enkelt rett?

Her er det like mange spørsmål som skjær i sjøen og du må selv ta veldig mange vanskelige valg i starten. Restauranthjelpen.no har forsøkt å gjøre disse valgene noe enklere for deg!

KLARER DU DET ALENE?

Nei.

Eller, det avhenger av hvor stort prosjektet ditt er, hvor mye kapital du har og om du har bakgrunn fra bransjen.

Skal du for eksempel starte en restaurant sier det seg selv at du ikke kan renovere, følge opp det administrative, servere, lage maten og vaske lokalet selv. I en begrenset periode er det meste selvfølgelig mulig, men dette er åpenbart ingen god forretningsplan på sikt.

De fleste som starter innenfor restaurantbransjen sier det samme: få med deg en dyktig kokk på laget! De fleste som starter en pub sier: få med deg en dyktig bartender på laget! Du skjønner tegningen. Profesjonelle fagpartnere vil ofte ha innsikt i bransjen, kunnskap om utgifter relatert til arbeidet de utfører og forhåpentligvis kunnskap om konsepter som fungerer.

Å ha flere med på laget vil også kutte lønnskostnadene betraktelig og alle vil dra i samme retning – nemlig mot et vellykket serveringssted.

DIN ROLLE

Hva vil være din rolle på serveringsstedet? Har du økonomi nok til å ansette folk i alle posisjoner er det vel og bra, men de fleste som starter et serveringssted har ikke denne luksusen. Faktum er at de fleste som starter for seg selv er nødt til å arbeide “på gulvet”, i hvert fall i perioder. Dette kan også være en stor fordel av flere grunner:

  • du vil få bedre oversikt over kundemassen
  • kundene vil få et mer personlig forhold til stedet når eieren selv er en del av innredningen
  • du vil raskt ha mulighet til å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer
  • du vil ha kontroll på de ansatte og hvordan de håndterer ditt produkt

Er du en menneskeperson som liker å prate og ha kontakt med kundene dine, da bør du påta deg en posisjon hvor denne egenskapen kan blomstre. Dersom du er en stille type som ønsker litt avstand til kundene kan du kanskje stå bak komfyren eller arbeide mer med det administrative.

Du, eller eventuelt dine ansatte er faktisk en viktig del av produktet som blir servert kundene. Uhøffelige og uengasjerte medarbeidere fører til at gjestene ikke kommer tilbake. Og slik menneskehjernen er anlagt innebærer det at kunden med en dårlig opplevelse forteller dette til 10 andre, mens kunden som har en god opplevelse kun forteller dette til 1 person.

Det er deg, eventuelt dine ansatte kunden første gang møter – sørg for at førstegangsinntrykket av produktet blir bra!

ADMINISTRATIVT

MYE av tiden vil gå med til administrativt arbeid slik som å utvikle menyen, følge opp ansatte, regelverk, offentlige krav, bestillinger, kontakt med leverandører osv osv. Det kan være at du rett og slett ikke har tid til å være synlig i restauranten.

ideboks png

Dersom dere er flere vil det også være enklere å kunne drive stedet dersom det skulle være problemer med ansatte som er syke eller lignende – det vil alltid være noen som kan stille opp uten at man må betale ansatte i dyre dommer.

MENYEN

Som du har forstått vil ikke Restauranthjelpen.no gå nærmere inn på hva du faktisk ønsker å servere dine gjester i mat- eller drikkeveien. Dette er såpass individuelt at det blir vanskelig å gi en generell fremstilling. I tillegg er serveringskonseptene såpass forskjellige at dette heller ikke blir nærmere belyst på Restauranthjelpen.no. På tross av dette er det mulig å gi en del “pointers” når det gjelder menyen, uansett hvilken type mat du serverer eller hvilket konsept du velger.

KRAV TIL INFORMASJON I MENYEN

Først og fremst skal menyen du lager overholde de krav myndighetene setter til informasjon. Dette gjelder i all hovedsak opplysninger om allergener. Strengt tatt krever regelverket at informasjon om allergener skal være tilgjengelig for forbrukeren. Mange utsalgssteder har dette på plakater eller brosjyrer på serveringsstedet. Vi anbefaler at dette nedtegnes i menyen da flere ønsker denne informasjonen lett tilgjengelig.

Det er 14 allergener det skal informeres om:

Kornslag, skalldyr, egg, fisk, peanøtter, soyabønner, melk, nøtter, selleri, sennep, sesamfrø, svoveldioksid, lupin og bløtdyr.

MENYINNHOLD

Mange som starter restaurant for første gang ønsker å favne så vidt som mulig og slenger inn alle matretter mellom himmel og jord på menyen. Med mindre du har planer om å holde til utenfor en fornøyelsespark eller i et stort turistområde er ikke dette veien å gå for de aller fleste.

Hellstrom_rydder_opp

Mesterkokken Eivind Hellstrøm har i sine programmer “Hellstrøm rydder opp” på TV3 jevnlig kuttet kraftig i menyene til programmets deltakere. Her fra restauranten “Gørr God Mad” hvor menyen ble kuttet fra rundt 60 retter til godt under 30 retter (Bilde: TV3 – “Hellstrøm rydder opp”).

Ikke bare vil det være nærmest umulig for en kokk å håndtere et stort antall retter med tanke på kvalitet, men det vil også være et mareritt å håndtere lagring og oppbevaring av råvarer og ingredienser til så mange retter. Du bør heller ha fokus på rettene som du brenner for og som vil gjøre at ditt serveringssted skiller seg ut i mengden!

PRISER

Du bør ganske tidlig i prosessen ha en grei oversikt over hva dine konkurrenter og sammenlignbare serveringssteder tar betalt for sine produkter.

Neste steg vil være å sette opp et budsjett og se på hva det vil koste deg å kjøpe inn råvarene for å kunne lage hver enkelt rett du planlegger på å ha på menyen. Du må deretter beregne hva det vil koste å lage og servere retten i et serveringslokale før retten står ferdig foran kundene dine. Er du konkurransedyktig?

Trykk her for å komme til Restauranthjelpen.no sin oversikt over hvordan du regner ut prisen på maten du skal servere.

MENYDESIGN

Selv om dette punktet i forretningsplanen ikke er noe du strengt tatt trenger å tenke på såpass tidlig i prosessen kan det være smart, i det minste, å ha noen tanker omkring det.

Dette fordi du bør vurdere å legge litt tid og penger i hvordan menyen skal være designet. På den måten får serveringsstedet et mer helhetlig og profesjonelt inntrykk.

Designet bør gjenspeile konseptet du satser på. Dersom du for eksempel åpner en Mexicansk restaurant kan det være en idè å satse på sterke farger og noen latin-amerikanske trykk.

Ta inspirasjon fra andre restauranter og gjerne store kjederestauranter. De store restaurantene har ofte brukt mye tid og penger på å designe den perfekte menyen som gir mest mulig salg av de rettene de ønsker at kundene skal kjøpe.

Et godt utgangspunkt: keep it simple!

Først forretter, deretter hovedrettene, for så å avslutte med desserter og drikke. Bilder av rettene i menyen skal du ikke ha og det er heller ikke nødvendig med lange tekster som beskriver rettene.

ideboks 4

Dersom du trenger trykk og hjelp med design av menyen kan Restauranthjelpen.no virkelig anbefale Vistaprint. Benytt linken under og få 10 % rabatt på tjenestene – bruk vår bonuskode Restauranthjelpen

DIGITALE MENYER

Den umiddelbare fordelen med digitale menyer er selvfølgelig at du enkelt kan foreta endringer og tilpasse menyen nærmest minutt for minutt.

Mange velger å legge opp menyen ved hjelp av QR-koder ved bordene. Dette lar seg veldig enkelt integrere med f.eks. hjemmesiden din dersom du har utarbeidet dette. Veldig mange leverandører har også ferdige designløsninger ved hjelp av f.eks. apper eller andre nettbaserte løsninger.

NAVN

Vi antar at du har tenkt ut et navn på serveringsstedet nå som du har konseptet klart.

Det vil være relativt enkelt å registere navnet (noe vi har berørt i Selskapsform), men du bør kontrollere at navnet er ledig. Dette gjelder både opp mot Foretaksregisteret og at navnet er ledig som domenenavn. Alt dette kan du kontrollere på www.navnsok.no

Krav til navnet avhenger av hvilken selskapsform du velger. Dersom du starter et ENK vil det være krav til at navnet inneholder ditt etternavn. Navnet kan ikke være kortere enn tre bokstaver.

Du kan også registere et markedsføringsnavn. Her er man friere og navnet blir ikke ansett formelt utad. Du kan altså starte en ENK som heter Restaurant Hansen, men du kan gjerne gi det markedsføringsnavnet Fiskestua.

Ved valg av AS står du friere. Her kreves kun at navnet ikke er kortere enn tre bokstaver og at det inneholder AS.

En mer praktisk gjennomgang av selskapsform og navn følger på steg Selskapsform.

INTERNETTSIDE, LOGO

Hvor profesjonell du ønsker å fremstå er selvfølgelig avhengig av ditt konsept. Vi anbefaler alle som ønsker å være så synlige som mulig å opprette en internettside og lage en ordentlig fin logo. Dette viser at du bryr deg om produktet du skal levere og det hele fremstår rett og slett mer ryddig.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å lage internettside selv, men dette er veldig tidkrevende, tro meg jeg har prøvd. Dersom du har mye tid for hånden, er teknisk anlagt og har en designspire der inne så for all del gjør det selv! Om ikke ville jeg anbefalt noen til å hjelpe deg. Ofte kan disse også hjelpe deg med logodesign og til og med ditt designkonsept. Vi anbefaler Tennet som kan hjelpe deg med både nettside og logo:

Dersom du bruker koden vår Restauranthjelpen vil du få 25 % på første ordre!

Du er nå klar for neste steg – hvor mye trenger du i kapital for å komme igang?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*